martes, 22 de octubre de 2013

Slangebaguetter til Halloween

Halloween står for døra og jeg gleder meg som ett barn. Elsker annledninger til å bake og å feire, bryr meg ikke så veldig om at det er en amerikansk tradisjon ,jeg kjører på med Halloween fest for barna for fjerde året på rad ,full pakke, ungene gleder seg og snakker om det hele året. Så kan de som ikke liker Halloween se bort ifra denne bloggen en stund fremover. At maten skal være litt skummel på slike fester er jo ikke å komme bort ifra og på fjorårets fest ble det servert slangebaguetter,stor suksess ble det.
 Om du vil bli barnas helt med skumle slangebaguetter følger du oppskriften på juletrebrød som du finner her på bloggen . Den eneste forskjellen var at jeg denne gangen blandet den grønne konditorfargen i væsken og ikke i selve deigen.Du kan selvsagt bruke andre farger om du ikke vil ha grønne slanger.
 Deigen heves så i 30 til 40 minutter og du får en veldig formlig og lettarbeidet deig. Jeg valgte å lage fire store slangebaguetter denne gangen, men du kan lage dem som porsjonsrundstykker ,eller porsjonsslanger,også om du vil det men da må steketiden reduseres noe.
For å lage slangenes øyne brukte jeg uthullede svarte oliven som jeg  "limte" på med vann.Slangene legges så med litt avstand på ett stekebrett. Jeg penslet også slangene med vann før det stekes i ca 25-30 minutter i ovnen på 200 grader. Se ann steketiden etter størrelsen på slangebrødene dine, de er ferdige når du hører en hul lyd når du banker på dem ifra undersiden.
 Deretter avkjøles de på rist,før de deles og fylles med det du måtte like eller ha lyst på. Jeg fylte dem med skinke og ost ,og skjærte til paprikastrimler til tunge,resultat frydefulle hyl fra barna som alle ville spise slange. 
Vel håper du fikk lyst til å overraske noen med Halloween slangebrød, garantert suksess hos den yngre garde. Mere Halloween får du på Bakemester Snipp på instagram.
                                    Ha en spøkefull dag videre!

2 comentarios: